Kun auton jakohihna katkeaa, moottori pysähtyy välittömästi ja voi vaurioitua vakavasti. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa venttiilien ja mäntien törmäämisen toisiinsa, mikä johtaa kalliisiin moottorivaurioihin. Vaurioiden laajuus riippuu moottorityypistä, mutta korjauskustannukset voivat nousta tuhansiin euroihin.
Mitä jakohihna tekee ja miksi sen katkeaminen on vakava ongelma?
Jakohihna synkronoi kampiakselin ja nokka-akselin liikkeet, varmistaden että venttiilit aukeavat ja sulkeutuvat oikealla hetkellä suhteessa männän liikkeisiin. Tämä tarkkaan ajoitettu yhteistyö on välttämätön moottorin toiminnalle.
Kun jakohihna katkeaa, nokka-akseli pysähtyy välittömästi, mutta kampiakseli jatkaa pyörimistä hetken inertiansa vuoksi. Tämä aiheuttaa venttiilien ja mäntien törmäämisen, koska ne eivät enää liiku synkronoidusti. Erityisesti niin sanotuissa ”interference”-moottoreissa, joissa venttiilit ja männät käyttävät samaa tilaa sylinterissä, vauriot ovat väistämättömiä.
Jakohihnan merkitys moottorin toiminnassa on kriittinen. Se varmistaa, että imuventtiilit aukeavat männän ollessa alaspäin imulöylyllä ja pakoventtiilit aukeavat pakolöylyllä. Ilman tätä synkronointia moottori ei voi toimia, ja pahimmassa tapauksessa sisäosat vaurioituvat peruuttamattomasti.
Mitä vaurioita syntyy kun jakohihna katkeaa ajon aikana?
Tyypillisiä vaurioita ovat taivuneet tai katkenneet venttiilit, vaurioituneet männät, sylinterinkannen halkeamat ja nokka-akselin vauriot. Vaurioiden vakavuus riippuu moottorin rakenteesta ja kierrosluvusta katkeamishetkellä.
Venttiivauriot ovat yleisimpiä, koska venttiilit törmäävät mäntiin suurella voimalla. Venttiilit voivat taivuttua, katketa tai upota sylinterinkanteen. Männät voivat halkeilla tai niiden pintaan voi syntyä syviä koloja venttiilien törmäyksistä.
Sylinterinkansi voi vaurioitua, jos venttiilit painuvat liian syvälle venttiiliistukoihin. Nokka-akseli saattaa väärintyä äkillisen pysähdyksen vuoksi. Joissain tapauksissa myös kampiakseli voi vaurioitua, jos männän vauriot ovat erittäin vakavia.
Eri moottorityypeissä vaurioiden laajuus vaihtelee. Vanhat ”non-interference” -moottorit voivat selvitä vain jakohihnan vaihdolla, kun taas modernit tehomoottorit kärsivät lähes aina merkittäviä sisäisiä vaurioita. Dieselmoottorit ovat erityisen alttiita vakavalle vaurioitumiselle korkean puristussuhteensa vuoksi.
Miten tunnistaa että jakohihna on katkeamassa ennen täydellistä vauriota?
Varoitusmerkkejä ovat epätavallinen vinkuminen tai ritinä moottoritilasta, moottorin epätasainen käynti, tärinä ja mahdolliset metalliset äänet. Nämä oireet edeltävät usein jakohihnan katkeamista viikkojen tai kuukausien ajan.
Jakohihnan kuluminen aiheuttaa ominaisia ääniä. Vinkuminen kertoo hihnan pinnan kulumisesta tai venyneisyydestä. Rytmikäs ritinä voi viitata hihnan hampaiden vaurioitumiseen. Metalliset äänet saattavat johtua kireiden ohjainpyörien kulumisesta.
Moottorin käynnin epätasaisuus on toinen merkki. Jos jakohihna on venynyt tai sen hampaat ovat kuluneet, ajoitus muuttuu ja moottori käy epätasaisesti. Auto saattaa täristä tyhjäkäynnillä tai kiihdytyksen aikana.
Visuaalinen tarkastus paljastaa myös merkkejä. Hihnan pinnan halkeamat, puuttuvat hampaat tai öljyn aiheuttama liukkaus ovat varoitusmerkkejä. Jakohihnan suojakuoren alta kuuluva epätavallinen ääni vaatii välitöntä huomiota autokorjaamolla.
Paljonko jakohihnan katkeamisen korjaus maksaa ja mitä se sisältää?
Korjauskustannukset vaihtelevat 500 eurosta useisiin tuhansiin euroihin vaurioiden laajuuden mukaan. Pelkkä jakohihnan vaihto maksaa 300-800 euroa, mutta moottorivaurioiden korjaus voi nousta 3000-8000 euroon tai jopa enemmän.
Jos jakohihna katkeaa ilman sisäisiä vaurioita, korjaus sisältää uuden jakohihnan, kireitinpyörän ja usein myös vesipumpun vaihdon. Tämä on edullisempi vaihtoehto, joka onnistuu muutamassa päivässä.
Moottorivaurioiden sattuessa korjaus on huomattavasti laajempi. Se voi sisältää venttiilien vaihdon, sylinterinkannen korjauksen tai vaihdon, mäntien ja kiertokankiruuvien vaihdon sekä mahdollisesti nokka-akselin korjauksen. Työtunnit kasvavat merkittävästi, kun moottori täytyy purkaa osittain tai kokonaan.
Joissakin tapauksissa auto voi olla taloudellisesti korjauskelvoton. Jos auton arvo on alhainen ja korjauskustannukset ylittävät sen, kannattaa harkita auton vaihtoa. Erityisesti vanhemmissa autoissa laajat moottorivauriot voivat tehdä korjauksesta kannattamatonta. Meillä arvioimme aina korjauksen kannattavuuden rehellisesti ennen töiden aloittamista.
Jakohihnan katkeaminen on vakava ongelma, joka voidaan ehkäistä säännöllisellä auton huollolla ja jakohihnan vaihdolla valmistajan suositusten mukaan. Ennaltaehkäisy on aina edullisempaa kuin korjaus vaurioiden jälkeen.